Playing the piano since a young age, and engaging in experimental performances featuring contemporary music in parallel to studying musical composition at university, BUNYA Yukari (1985-) is an artist whose works have centered on music and physical expression. Bunya describes her line drawings as deriving from the small personal drawings that she had continued to produce along with her musical compositions during her student days. While going onto attend graduate school at an art university and focusing on drawing as the core element of her practice, the swift and speedy lines within her work can be attributed to her vast experience of capturing and visualizing invisible sounds through musical scores – a skill she had essentially acquired through her studies in composition. Many works have been produced with a thin stationery pen that dries in a short amount of time so as not to detract from the drawing speed. Bunya’s line drawings had initially been dominated by organic and automatic curvatures reminiscent of plants. Developing an interest in architectural books and drawings however, by 2009 she had shifted to a style of work that present unique spaces conceived through drawing straight lines of different thickness across picture planes covered in arrays of improvisational lines to create various perspectives and sections within the image. From notation lines on a musical score that capture and visualize sound, to organic lines drawn automatically, firm straight lines like those used in diagrams that serve to divide the picture plane, and lines so subtly faint like dots -as we viewers follow these various lines across the image, we find ourselves enticed by the numerous calls, responses, overlaps, and expansions that manifest like elements of a musical session. Bunya’s works in which various independent lines intermingle in a regulated and improvisational manner, as a reflection of the performative process itself, communicates to viewers the breadth and depth present within the act of drawing, as well as the appeal of “lines” across multiple genres.
- 所蔵館
- 東京都現代美術館
- 作品/資料名
- なにもない風景を眺める 2010.10.28 aichi
- 作者名
- 文谷 有佳里
- 制作年
- 2010
- 分類
- 絵画
- 材質・技法
- インク/紙
- 寸法
- 54.5×78.8cm
- 受入区分
- 寄贈
- 受入年度
- 2017
- 作品/資料番号
- 2017-00-0035-000
- 東京都現代美術館コレクション検索
- https://mot-collection-search.jp/shiryo/9152/
東京都現代美術館のその他の収蔵品 (8082)
[斎藤義重作品写真集:ファイル 1] 80/127
斎藤 義重
東京都現代美術館
水を飲む子供
松本 竣介
東京都現代美術館
愛の家[『林の目』より]
瑛九
東京都現代美術館
ステンドグラスB(試刷)
木和村 創爾郎
東京都現代美術館
うつろな予感
吉仲 太造
東京都現代美術館
新秋
宇田 荻邨
東京都現代美術館
黄化 No.1
伊藤 公象
東京都現代美術館
裸体習作
中村 不折
東京都現代美術館
1970年代美術記録写真集 「菅木志雄 1976年11月23日 イタリア文化会館」
安齊 重男
東京都現代美術館
1970年代美術記録写真集 「小清水漸 1971年1月14日 田村画廊」
安齊 重男
東京都現代美術館
面河渓関門『郷土風趣』(試刷)
木和村 創爾郎
東京都現代美術館
見られている…。
浜田 知明
東京都現代美術館
88 – 風の背骨・12
林 孝彦
東京都現代美術館
[行軍]
北 蓮蔵
東京都現代美術館
戦争戯画
須田 国太郎
東京都現代美術館
[『オノサト・トシノブ 1979』より]
オノサト トシノブ
東京都現代美術館